![]() | |
> Startpagina > De Geschiedenis van Schiedam > Beeldbank |
1. Beschrijving |
2. Afbeelding |
Afbeelding | 3021 Spoorburg |
![]() | |
Beschrijving | Ten westen van het NS-station, nog voor de splitsing van de lijnen naar Den Haag en Hoek van Holland, kruist de spoorlijn de Schiedamse Schie. De spoorlijn van Den Haag via Schiedam naar Rotterdam werd aangelegd in 1846/1847. De brug over de Schiedamse Schie werd aanbesteed op 26 maart 1846. Het werk werd aangenomen door de heer Maxwil uit Den Haag. De brug was dubbelsporig en had drie overspanningen, gelegen tussen twee stenen landhoofden en twee stenen pijlers. Tussen de landhoofden en de pijlers lagen vaste bruggen met negen gietijzeren liggers. In het midden bevond zich een beweegbare brug van een bijzonder type, de kraanbrug. Dit was een nieuw type, dat bij de aanleg van de spoorlijn van Amsterdam naar Rotterdam voor de eerste maal ergens in de wereld werd toegepast. Onder iedere rail bevonden zich twee gietijzeren "kranen", er waren er dus acht in totaal voor de hele brug. Deze kranen konden draaien om een vertikale as, geplaatst op de rand van de pijlers. Over de Delfshavense Schie, tussen Schiedam en Rotterdam, werd tegelijk een identieke kraanbrug gebouwd. De eerste steen werd gelegd door koning Willem II omstreeks 1 augustus 1846. In 1847 werd de spoorlijn in gebruik genomen. De gietijzeren kraanbrug was niet berekend op de steeds zwaarder wordende treinen en de steeds hogere snelheden. Daarom werd deze brug - hier op de prentbriefkaart - kort na 1880 vervangen door een dubbelsporige ongelijkarmige ijzeren draaibrug. In 1958 werd ten noorden van de bestaande spoorlijn een nieuwe hooggelegen baan aangelegd. Twee dubbelsporige viaducten werden gebouwd over de Schiedamse Schie en de er naast gelegen wegen. De draaibrug werd gesloopt. Bron: Scyedam, jrg. 26, nr. 1 NB. In het boekje Jan van Diggelen van C. van der Geer, wordt deze prentbriefkaart uit de 13e serie gedateerd als "waarschijnlijk omstreeks 1905". |
Tekst | SCHIEDAM Spoorbrug Uitg. J. v. Diggelen. 13e serie. |
Jaar | ca. 1905 |
Trefwoorden |
Afbeelding | |
![]() | |
Beschrijving | Ten westen van het NS-station, nog voor de splitsing van de lijnen naar Den Haag en Hoek van Holland, kruist de spoorlijn de Schiedamse Schie. De spoorlijn van Den Haag via Schiedam naar Rotterdam werd aangelegd in 1846/1847. De brug over de Schiedamse Schie werd aanbesteed op 26 maart 1846. Het werk werd aangenomen door de heer Maxwil uit Den Haag. De brug was dubbelsporig en had drie overspanningen, gelegen tussen twee stenen landhoofden en twee stenen pijlers. Tussen de landhoofden en de pijlers lagen vaste bruggen met negen gietijzeren liggers. In het midden bevond zich een beweegbare brug van een bijzonder type, de kraanbrug. Dit was een nieuw type, dat bij de aanleg van de spoorlijn van Amsterdam naar Rotterdam voor de eerste maal ergens in de wereld werd toegepast. Onder iedere rail bevonden zich twee gietijzeren "kranen", er waren er dus acht in totaal voor de hele brug. Deze kranen konden draaien om een vertikale as, geplaatst op de rand van de pijlers. Over de Delfshavense Schie, tussen Schiedam en Rotterdam, werd tegelijk een identieke kraanbrug gebouwd. De eerste steen werd gelegd door koning Willem II omstreeks 1 augustus 1846. In 1847 werd de spoorlijn in gebruik genomen. De gietijzeren kraanbrug was niet berekend op de steeds zwaarder wordende treinen en de steeds hogere snelheden. Daarom werd deze brug - hier op de prentbriefkaart - kort na 1880 vervangen door een dubbelsporige ongelijkarmige ijzeren draaibrug. In 1958 werd ten noorden van de bestaande spoorlijn een nieuwe hooggelegen baan aangelegd. Twee dubbelsporige viaducten werden gebouwd over de Schiedamse Schie en de er naast gelegen wegen. De draaibrug werd gesloopt. Bron: Scyedam, jrg. 26, nr. 1 NB. In het boekje Jan van Diggelen van C. van der Geer, wordt deze prentbriefkaart uit de 13e serie gedateerd als "waarschijnlijk omstreeks 1905". |
Tekst | SCHIEDAM Spoorbrug Uitg. J. v. Diggelen. 13e serie. |
Jaar | ca. 1905 |
Auteur, fotograaf, uitgeverij | J. van Diggelen |
Auteursrecht |
De afbeelding is voor zover bekend vrij van auteursrechten. Wanneer u meent aanspraak te kunnen maken op rechten op deze afbeelding, gelieve contact op te nemen met de Historische Vereniging Schiedam.
|
> Startpagina > De Geschiedenis van Schiedam > Beeldbank | |