mei 1879 | De omnibussen van Rotterdam naar Delfshaven rijden soms door naar Schiedam. Voor 50 á 60 cent kan men er mee naar de Schiedamse kermis.
|  |
6-1-1928 | NV Van der Ende's Autobus Mij. gaat een 15 minutendienst invoeren op haar verbinding met Rotterdam.
|  |
23-1-1928 | Om ongeveer 20.30 is op de Rotterdamsedijk nabij het "Rode Hek" een autobus van de treindienst frontaal op een tram van lijn acht gebotst. Er is zeer veel materiële schade en grote vertraging. Beide bestuurders zijn slechts lichtgewond.
|  |
1-2-1928 | NV van der Ende's Autobus Mij. vraagt Gedeputeerde Staten of zij de Burg. Knappertlaan, Stadhouderslaan, Willem de Zwijgerlaan, Nassaulaan en omgeving, in haar busrijroute mag opnemen. Ruim 200 personen steunen deze aanvraag.
|  |
19-8-1928 | NV Van der Ende's Autobus Mij. wijzigt de routes en dienstregeling van zijn bussen naar Rotterdam en het Fabriplein.
|  |
12-9-1928 | NV Van der Ende's Autobus Maatschappij vraagt vergunning voor een benzinepomp-installatie in de Potgieterstraat.
|  |
30-5-1929 | In de Ridderkerkschestraat is om half drie in de nacht een autobus van stadsverkeer totaal uitgebrand.
|  |
22-6-1929 | De firma's Korpel en van Leeuwen gaan hun busdiensten op Rotterdam combineren, waarmee een felle concurrentoestrijd van de baan is.
|  |
2-8-1929 | De heer H. van Dam te Kethel vraagt een vergunning voor een nieuwe autobusdienst tussen Kethel, Schiedam, Overschie en Delft.
|  |
8-11-1929 | Autobusdienst "De Halve Maan" van de heer H. van Dam te Kethel gaat uitbreiden met een dienst Kethel-Schiedam, Overschie-Kethel- Vlaardingen en Kethel- Delft. Carrosseriebouwer H. Nootenboom heeft 2 nieuwe bussen in aanbouw.
|  |
8-2-1930 | Raadslid J. Dinkelaar stelt B en W vragen over de stopzetting van de autobusdienst Rozenburgerplein- Rotterdam.
|  |
2-5-1930 | B en W hebben in een schrijven aan de raad medegedeeld dat zij met de RET zijn overeengekomen aan hen de belangrijkste concessies te verlenen voor de vervoersverbindingen in onze gemeente. De concessies van autobusdiensten van Leeuwen en Kapel worden ingetrokken, die van van der Ende en Willemsen worden aangepast.
|  |
20-6-1930 | Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben defintief de vergunning ingetrokken aan de Gebr. Jan en Jacob Korpel en aan D. van Leeuwen voor het houden van autobusdiensten tussen Schiedam en Rotterdam.
|  |
28-5-1940 | Het Departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart publiceert een lijst van wijziging der ontheffing op het verbruik van motorbrandstof wegens:
1. Opheffing autobusdienst Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam door NV Evag en NV Vaom.
2. Beperking autobusdienst Van der Ende tot alleen Schiedam.
3. Alle RET bussen verdwijnen uit Schiedam, Van der Ende neemt deze over.
|  |
1-6-1940 | De NV EVAG en NV VAOM verkrijgen vergunning voor een autobusdienst Vlaardingen-Schiedam. Hedenmorgen is de dienst ingegaan. De RET heeft toestemming gekregen voor een busdienst Kethel-Schiedam (NS-station).
|  |