1924 | In het vierde kwartaal van 1924 krijgt Wilton's Dok- en Werfmaatschappij voor het eerst een belangrijke opdracht van de Koninklijke Marine: het bouwen van het flottieljevaartuig Soemba. Een bewijs dat 'Den Haag' de werf tot de levering van kwalitatief hoogstaand werk in staat acht.
|  |
9-8-1926 | Wilton's Dok- en Scheepswerf ontvangt een telegram met de vraag of men belangstelling heeft voor de reparatie van het Franse passagiersschip 'Paris' van 34.600 ton en een lengte van 230 meter.
De reden is dat het schip, terugkomende van een dokking te Cherbourg, bij het binnenvaren van Le Havre tegen het havenhoofd is gelopen waardoor de huid over een lengte van ongeveer 20 meter is opengescheurd.
Wilton accepteert en het schip komt daarna voor reparatie naar Schiedam. Het is tot dan dan het grootste schip dat ooit de Nieuwe Waterweg binnenvoer. Het schip wordt in Wilton's 46.000 tons dok opgenomen en twee-en-een-halve dag eerder afgeleverd dan met eigenaar Compagnie Générale Transatlantique was overeengekomen..
|  |
20-4-1927 | De romp van het ss. Statendam gebouwd bij Harland & Wolff te Belfast, komt bij de werf van Wilton's Dok en Werfmaatschappij te Schiedam aan om hier afgebouwd te worden.
|  |
2-1-1928 | Bij Wilton's Dok- en Scheepswerf te Schiedam is de bouw van het ms Statendam voor de Holland Amerika Lijn gevorderd tot het hoogste staalwerk. De commandobrug is aangebracht. Het schip dat 30.000 ton gaat meten moet uiterlijk 31 maart 1929 opgeleverd worden.
|  |
28-2-1928 | De arbeider H.A.J. van E., Fabristraat 28 wordt bij Wilton's Dok- en Werfmaatschappij door een losgeschoten kabel getroffen en overlijdt aan de gevolgen.
|  |
26-3-1928 | Wilton's Dok- en Werfmaatschappij brengt haar jaarverslag over 1927 uit waarin melding wordt gemaakt over voorzieningen in verband met de afbouw van het ss Statendam en over samenwerkingsbesprekingen met de Mij. voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord.
|  |
13-4-1928 | Vijftig nageljongens bij Wilton's Dok- en Werfmaatschappij leggen het werk neer om hun looneis kracht bij te zetten.
(Een nageljongen is het hulpje van de klinker en diens maat, de aanhouder. De jongen verhit de nagel in een vuurpot en gooit die dan naar de aanhouder, die de gloeiend hete nagel in het nagelgat steekt waarna de klinker klinkt).
|  |
17-4-1928 | De 15-jarige G. van H. verongelukt dodelijk op zijn werk bij Wilton's Dok- en Scheepswerfmaatschappij in Rotterdam.
|  |
18-4-1928 | Het ss. Statendam is in afbouw bij Wilton's Dok- en Scheepswerfmaatschappij in Schiedam. De dagbladen geven een uitgebreide beschrijving met foto's van de afbouw na een rondleiding van de pers door de directie van Wilton.
|  |
28-6-1928 | Bij Wilton verongelukt de Rotterdammer A. O. dodelijk door een val in de machinekamer van het ss Cenia.
|  |
20-8-1928 | De Nieuwe Schiedamsche Courant plaatst een luchtfoto van het bij Wilton in aanbouw zijnde ss Statendam.
|  |
1-1-1929 | De fusie tussen NV Wilton's Dok- en Werfmaatschappij te Schiedam en de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw te Rotterdam Fijenoord is met terugwerkende kracht een feit. Het fusiecontract is gedateerd 29 juni 1929. De naam van het nieuwe bedrijf is NV Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord.
|  |
5-1-1929 | Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de firma Wilton wordt op de werf te Schiedam een monument onthuld en houdt de directie een receptie op het hoofdkantoor te Rotterdam. Her monument is ontworpen door de heer B. Romein en toont, naast machine-onderdelen in beton, ook een aantal plaquettes in brons aan de zijkanten naar ontwerp van de heer Schellenberg en gegoten door de firma Duchateau. De belangrijkste afbeelding betreft die, op de voorzijde van het monument, van de stichter van het bedrijf, de heer Bartel Wilton sr. en op de achterzijde een en afbeelding van o.m. de Statendam, twee ineengeslagen handen, etc..
|  |
8-6-1929 | In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Wilton's Dok- en Werfmaatschappij wordt het dividend over 1928 bepaald op 7% en wordt de heer C.H. Teschmacher tot directeur benoemd.
|  |
1934 | In 1934 boekt Wilton te Schiedam weer een aantal van de werf Feijenoord afkomstige aanwinsten: machines voor houtbewerking, een grote stelplaats ter aanvulling van de machinefabriek, enige ovens en kranen, een verzinkerij-installatie en een aantal machines en gereedschappen voor de ketelmakerij.
|  |