1914 | Van het Sterrebos wordt 14 hectare in erfpacht uitgegeven aan de aangrenzende Scheepsbouwmaatschappij De Nieuwe Waterweg.
|  |
12-5-1914 | De gemeenteraad besluit om te zijner tijd 14 ha van de 56 ha van het Sterrebos in erfpacht uit te geven aan de scheepsbouw-maatschappij Nieuwe Waterweg. Ter compensatie stelt burgemeester Honnerlage Grete voor om een stuk grond, groot 18 ha, van West-Frankeland op te spuiten met grond die vrijkomt bij de aanleg van de Wilhelminahaven (en het later dan de naam Volkspark te geven).
|  |
10-1-1928 | Het bij de Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg in aanbouw zijnde vrachtschip van 8380 ton voor de Mij. Zeeland, wordt als Themisto gedoopt.
|  |
18-1-1928 | Bij de Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg wordt het in aanbouw zijnde m.s. President Francqui te water gelaten. Het motorschip is in aanbouw voor Purfina Armenent S.A. te Brussel.
|  |
21-3-1928 | De Schiedamse Scheepsbouwmaatschappij. 'Nieuwe Waterweg' vraagt uitbreiding aan voor haar bedrijf aan de Wilhelminahaven.
|  |
26-5-1928 | Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg krijgt vergunning voor uitbreiding van haar bedrijfsterrein aan de Wilhelminahaven.
|  |
29-5-1928 | Bij scheepswerf Nieuwe Waterweg komt de 27-jarige Willem Thie, Brandpad 7b, alhier, door een ongeval om het leven.
|  |
5-6-1928 | De Nieuwe Schiedamsche Courant publiceert delen van het jaarverslag 1927 van de Kamer van Koophandel Beneden-Maas met rapporteringen van:
Het distillateursbedrijf in zijn totaal, NV Gistfabriek Hollandia II; Azijnmakerij "De Dubbele Arend"; Frits M. Beukers Verwarmings Mij.; Fontijne Machinefabiek; NV Hadef; Kips & Co.; NV Cornelis Swarttouw Constructie; NV Wilton Machinefabriek en Scheepswerf; Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg; Werf Gusto; NV Excelsior Metaalbuizenfabriek; De Nederlandsche Klinknagelfabriek; NV Gebr. Vincent.
|  |
25-8-1928 | Bij Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg is het ss "Themisto", in aanbouw voor Mij. Zeevaart te Rotterdam, te water gelaten.
|  |
13-2-1929 | B en W stellen voor de grond ten westen van de Scheepsbouw Mij "Nieuwe Waterweg" bouwrijp te maken voor aldaar te vestigen industrie.
|  |
15-2-1929 | Het motortankschip "Platacruz" gebouwd op de Scheepsbouw Mij Nieuwe Waterweg, maakt een geslaagde proefvaart.
|  |
3-4-1929 | Het bij de Nieuwe Waterweg gebouwde motor-tankschip "Pampacruz" maakt haar eerste proeftocht.
|  |
23-4-1929 | Een 22-jarige man uit Rotterdam valt bij het aan boord gaan van het ss Chantoise bij de Scheepsbouw Mij Nieuwe Waterweg in de Wilhelminahaven en verdrinkt.
|  |
13-11-1929 | Bij Scheepsbouw Maatschappij Nieuwe Waterweg is het ss LETO van de Maatschappij Zeevaart (Hudig en Veder) met goed gevolg te water gelaten.
|  |
26-11-1929 | Bij Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg is het in aanbouw zijnde ss Socombel te water gelaten. Het 2300 ton metende schip wordt gebouwd voor Soc. An. Socombel Transports te Athene.
|  |
4-12-1929 | De Rotterdamsche Droogdok Mij. heeft in Hamburg een droogdok gekocht van 11.000 ton, bestemd voor Scheepsbouw Mij. de Nieuwe Waterweg in de Wilhelminahaven. Het dok wordt van Hamburg naar Schiedam versleept en wordt over enkele dagen verwacht.
|  |
8-12-1929 | Het voor de scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg aangekochte droogdok van 11.000 ton, dat door de zeeslepers "Witte Zee" en "Humber" naar Schiedam werd versleept, is tijdens een orkaanachtige storm ter hoogte van Terschelling in tweeën gebroken en gezonken. Twee runners van L. Smit & Co hebben hierbij de dood gevonden.
|  |
4-1-1930 | Het op de werf van de Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg gebouwde tankstoomschip Socombel maakt zijn eerste proefvaart.
|  |
18-1-1930 | De krant meldt dat er in 1929 in Schiedam 868 zeeschepen arriveerden. Hiervan waren er 205 om te dokken bij Wilton en 299 om te dokken bij de Nieuwe Waterweg.
|  |
20-2-1930 | Bij Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg" is het m/s "Moesi" te water gelaten, dat in aanbouw is voor rekening van K.P.M. te Amsterdam.
|  |
15-3-1930 | Het motortankschip "Laurent Meeus", laadvermogen 9.000 ton, gebouwd bij de Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg" maakt een geslaagde proefvaart.
|  |
5-4-1930 | Het m.s. Moesi, gebouwd bij scheepswerf De Nieuwe Waterweg voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM), heeft een geslaagde proefvaart gemaakt.
|  |
27-8-1942 | Bombardement door Geallieerde vliegtuigen op de scheepswerven Wilton-Fijenoord en de Nieuwe Waterweg.
|  |
28-3-1943 | Deze zondag is er een van de zwaarste bombardementen door de Geallieerden. Er komen bommen neer op Wilton-Fijenoord en De Nieuwe Waterweg, maar ook op woningen aan de Burgemeester Knappertlaan, de Jan Steenstraat, de Van Ostadelaan, en aan het Frans Halsplein. Er vallen zevenentwintig doden waarvan zestien uit Schiedam, ook nu vier uit één gezin. Er zijn vele tientallen gewonden. Zestien woningen worden totaal vernield, zeventien zwaar beschadigd en negenendertig zodanig beschadigd dat ze ontruimd moeten worden.
|  |
29-3-1943 | Weer een bombardement door de Geallieerden. Nu op de werven Swarttouw, de Nieuwe Waterweg, het Schieveem en Hoek's Machine- en Zuurstoffabriek. Wonder boven wonder geen enkel slachtoffer, zelfs geen gewonden.
|  |
31-3-1943 | Rotterdamse bedrijven bij de Merwehavens worden door de Geallieerden gebombardeerd. Eén van de afzwaaiers komt in Schiedam terecht en valt op het keukengebouw en de doorgang naar het zusterhuis van het Gemeente Ziekenhuis aan de Nassaulaan. Er zijn één dode, één zwaargewonde en vijf lichtgewonden te betreuren.
Andere afzwaaiers vallen in de Charlotte de Bourbonstraat, de Nassau Dillenburgstraat en bij scheepswerf de Nieuwe Waterweg. Verder is er glasschade in de Zwartewaalse en in de Geervlietsestraat. In de Charlotte de Bourbonstraat zijn er ook slachtoffers: negen doden, vijf zwaar en zeven lichtgewonden.
|  |
13-2-1946 | H.G. Unk, in dienst van het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf (GEB) komt om het leven door een ongeluk met een elektrische centrale op de scheepswerf Nieuwe Waterweg.
|  |
apr 1947 | Het gemeenteverslag 1945 verschijnt met een terugblik over de jaren 1940-1945, daarin o.a.
- Het Duitse bombardement op de Parallelweg waardoor 34 woningen en een waterstokerij worden vernield en enige doden vallen, op 14 mei 1940.
- De geallieerde bombardementen in 1941, 1942 en 1943
met de scheepswerven Wilton-Fijenoord, Gusto, Nieuwe Waterweg etc. als doelen maar waarvan vooral het westen van Schiedam te lijden had, met vele gewonden en doden
Schiedam telt ca. 500 Schiedamse doden in de oorlog van 1940-1945 waarvan 119 doden door ondervoeding en velen door ontberingen in concentratiekampen, op zee en elders.
De bevolking steeg van 1939 tot eind 1945 met 4178 personen, waarvan 2255 werden verkregen door de toevoeging aan Schiedam van Kethel en Spaland.
|  |
12-12-1947 | De 43-jarige bikker T.H. B. komt om bij een bedrijfsongeval in een dok van scheepswerf Nieuwe Waterweg.
|  |
27-2-1948 | De loodsboot Arcturus, gebouwd door scheepswerf Nieuwe Waterweg vertrekt van de werf naar haar station in Vlissingen.
|  |
5-8-1948 | Bij de werf Nieuwe Waterweg wordt voor Rederij van Uden het ss Maashaven te water gelaten na de doop door mevrouw M.M.H. van ' t Hoff-Calou, echtgenote van de president-directeur van Van Uden 's Scheepvaart en Agentuurmij. De lengte van het schip is 137,85 meter, het draagvermogen 9300 ton.
|  |
nov 1948 | Het Zeeuwse opleidingsschip Sunbeam, een driemaster heeft enkele dagen in de Wilhelminahaven in het dok van scheepswerf Nieuwe Waterweg gelegen.
|  |
mei 1950 | De Wilhelminahaven baart de gemeente in plaats van baten, veel zorgen. De praktisch niet in gebruik zijnde haven moet op diepte worden gehouden zoals neergelegd in een 50-jarig contract met de werf Nieuwe Waterweg. Er was al een commissie ingesteld die nu een rapport heeft uitgebracht. Men adviseert veel reclame te maken in dagbladen en contact op te nemen met instanties en bedrijven om zich aan de Wilhelminahaven te vestigen. Vooralsnog geven bedrijven de voorkeur aan Rotterdam dat meer te bieden heeft en daarom aantrekkelijker is.
|  |
10-11-1952 | De douane-recherche in Schiedam arresteert twee Rotterdammers en een aantal Duitse zeelieden die 8500 sigaretten en een aantal horloges het land willen binnensmokkelen. Het schip ligt bij de werf 'De Nieuwe Waterweg'. De portier van deze werf onderzoekt hun auto vluchtig waarop een van de Rotterdammers hem aanvalt. De twee Rotterdammers vluchten met de auto maar worden even later aangehouden door de Rotterdamse recherche.
|  |
21-12-1952 | Wachtman C.Karreman uit Rotterdam, die dienst had in de Wilhelminahaven op het Russische schip Korzakov dat bij de werf Nieuwe Waterweg voor reparatie ligt, is verdwenen. Waarschijnlijk heeft hij het schip niet gehaald. Het roeibootje, waarmee hij zich naar het schip begaf, werd drijvende in de Wilhelminahaven aangetroffen. Daar Karreman zich in niet geheel nuchtere staat bevond en lichamelijk gebrekkig was, wordt gevreesd dat hij is verdronken.
|  |