ca. 1330 | De Poldervaart wordt gegraven en verbindt nu de Schie met de Maas. In het traject worden vijf uitwateringssluizen gebouwd, de Vrijenbanse, de Hof van Delftse, de Berkelse, de Kethelse en de Pijnackerse sluis. Vandaar de nog bestaande naam Vijf Sluizen bij de Nieuwe Maas op de grens met Vlaardingen.
|  |
1587 | In het complex De Vijfsluizen is een zandstenen gedenksteen geplaatst. Deze krijgt na sloop van de oude sluis een plaats boven de deursponning aan de Schiedamse zijde.
|  |
1863 | Hoogheemraadschap Delfland bouwt voor eigen rekening een gemaal in de Poldervaart bij de Vijfsluizen.
|  |
1898 | Een nieuwe sluis vervangt de oude en bouwvallige sluis van de Vijfsluizen aan de Vlaardingerdijk
|  |
13-1-1916 | Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf in Rotterdam koopt van de fa. Volker, in Schiedam 68 ha. terrein ten westen van de Vijfsluizenhaven, net naast het Sterrebos, om er een scheepsbouw- en reparatiewerf te beginnen.
|  |
april 1930 | In de Schiedamse en Vlaardingse pers woedt een discussie over de Tol aan de Vijfsluizen. De discussie betreft het tolrecht in het algemeen, het onderhoud en de verkeerssituatie ter plaatse en de gewenste opheffing.
|  |
17-4-1930 | Floris Vos, lid van de Tweede Kamer voor de "Middenpartij voor Stad en Land" en actievoerder tegen tolheffingen, blokkeert met een groot aantal medestanders de tol aan de Vijfsluizen. Zes Schiedamsche agenten slagen er pas na vier uur in de orde te herstellen.
|  |
25-4-1930 | Naar aanleiding van de rellen rond de tol bij de Vijfsluizen worden in de gemeenteraad van Vlaardingen vragen gesteld over het uitstel van de opheffing van deze tol door de Gemeente Schiedam.
|  |
28-4-1930 | Gemeenteraadslid W. Broek stelt vragen aan het college van B en W over de gebeurtenissen rond de tol aan de Vijfsluizen.
|  |
30-4-1930 | B en W antwoorden schriftelijk op de vragen van raadslid W. Broek over de problemen rond de tol aan de Vijfsluizen. Zij stellen dat gewerkt wordt aan de verkeersverbetering ter plaatse en dat over opheffing van de tol uitgebreid wordt gecorrespondeerd.
|  |
21-11-1930 | In een vergadering van het Hoogheemraadschap Delfland stelt men vast dat wegens de slechte toestand van het bestaande Stoomgemaal Van der Goes, de bouw van een nieuw gemaal aan de Vijfsluizen noodzakelijk is.
|  |
2-6-1931 | Hoogheemraadschap Delfland besluit een nieuw gemaal te bouwen aan de Vijfsluizen. Kosten f. 600.000,-. Aan het besluit ging een diepgaande discussie vooraf tussen dijkgraaf Mr.Dr. C.P. Zaaijer, hoofdingeland Ir. F.C.J. van den Steen en Ir. Kolff, de indiener van het plan.
|  |
3-1-1935 | Dijkgraaf en Hoogheemraden van Delfland hebben vergunning gevraagd tot oprichting van een dieselgemaal bij de Vijfsluizen. Het gemaal zal bestaan uit 2 stuks 6-cylindermotoren van elk 300 PK en 2 drijvende centrifugaalpompen.
|  |
1-6-1952 | De loopbrug over de Poldervaart in de onmiddellijke nabijheid van het stoomgemaal is tijdens de Pinksterdagen in gebruik genomen. Voor de volkstuinders behoort de omweg via de Vijfsluizen tot het verleden.
|  |
30-3-1962 | De waterdoorlaat Vijfsluizen wordt tijdelijk drooggelegd in verband met bodemonderzoek voor de bouw van de Beneluxtunnel.
|  |
16-9-2017 | Op de gratis toegankelijke Woonbeurs Schiedam in de Grote of St. Janskerk presenteren de gemeente Schiedam, makelaars en projectontwikkelaars een breed samengesteld assortiment woningnieuwbouwplannen voor Schiedam. Bijvoorbeeld van appartementen in het voormalige DCMR-gebouw aan de 's Gravelandseweg, Senior Smart Livingwoningen bij het Beatrixpark, iwoningbouw in de Distillateursbuurt bij de Vijfsluizen, aan de Sint Liduinastraat en nog veel meer.
|  |