1726 | De vroedschap besluit dat alle luifels aan alle huizen moeten worden verwijderd, d.w.z. aan nieuwe huizen mogen geen luifels meer komen en alle bestaande luifels mogen niet vernieuwd en zelfs niet geverfd worden. (Het lijkt een maatregel vanwege het toegenomen verkeer in de straten).
|  |
13-1-1928 | De commissie voor de strafverordening stelt een aanpassing voor van de Verordening ter handhaving van de openbare orde i.v.m. de wijziging van de motor en rijwielwet.
Volgens dit voorstel mogen motorrijtuigen op bruggen, en voorts op de Hoogstraat, Broersveld, Heerenpad en Korte Dam niet sneller rijden dan 12 km. per uur.
|  |
2-1-1929 | B en W delen de Gemeenteraad mee dat maatregelen worden getroffen ter verbetering van de verkeersveiligheid op de Vlaardingerdijk ter hoogte van de verlengde Burgemeester Knappertlaan en de toegangsweg naar de werf van Wilton-Fijenoord.
|  |
24-4-1929 | B en W stellen aan de Raad voor om de verkeerssituatie op de hoek van de Buitenhavenweg en de Rotterdamsche Dijk te verbeteren. Dit naar aanleiding van de verbreding en de bebouwing van de zuidzijde van genoemde dijk.
|  |
april 1930 | In de Schiedamse en Vlaardingse pers woedt een discussie over de Tol aan de Vijfsluizen. De discussie betreft het tolrecht in het algemeen, het onderhoud en de verkeerssituatie ter plaatse en de gewenste opheffing.
|  |
15-4-1930 | Naar aanleiding van herhaalde auto-ongelukken op de gevaarlijke hoek Walvissteeg -Westvest wordt om een verkeersspiegel ter plekke gevraagd.
|  |
30-4-1930 | B en W antwoorden schriftelijk op de vragen van raadslid W. Broek over de problemen rond de tol aan de Vijfsluizen. Zij stellen dat gewerkt wordt aan de verkeersverbetering ter plaatse en dat over opheffing van de tol uitgebreid wordt gecorrespondeerd.
|  |
27-9-1930 | In het Dagblad van Rotterdam zijn de plannen gepubliceerd voor de aanleg van een grote verkeersweg van Rotterdam naar Hoek van Holland, die de Schiedamsche Schie zal kruisen 350 meter ten noorden van de spoorwegbrug en de Poldervaart in Kethel, op 100 meter afstand ten zuiden van de Steenen brug.
|  |
31-10-1930 | De gemeenteraad van Kethel heeft de gemeentebegroting van 1931 behandeld. De post onderhoud wegen en bruggen staat onder druk wegens de toename van het zware autoverkeer.
|  |
2-12-1930 | Het uitbreidingsplan Oud Mathenesse van de gemeente Rotterdam, waaraan ook is meegewerkt door Gemeentewerken Schiedam, is nog niet definitief, omdat B en W van Schiedam bezwaar hebben ingediend, in verband met een geprojecteerde hoofdverkeersweg Noord-Zuid.
|  |
10-12-1930 | B en W laten een memorie van antwoord verschijnen op het afdelingsverslag over de begroting voor 1931. B en W waarschuwen tegen het verzwakken van de inkomstenbronnen waarbij zij wijzen naar de Personele Belasting en de winsten van de Technische Bedrijven. Verder worden o.a. besproken: de crisismaatregelen, de krotopruiming, het openbaar vervoer, de uitbreidingsplannen, de verkeersweg naar het westen, de bruggen en sluizen, het grondbedrijf, nieuw postkantoor, oprichting sportfondsenbad, eigen electrische centrale, de gemeentereiniging, het Gemeente Ziekenhuis enz.
|  |
8-7-1931 | De bewonersvereniging Schiedam-West verzoekt in een adres aan B en W maatregelen te nemen tegen de toenemende verkeers-onveiligheid in de Aleidastraat, mede veroorzaakt door de passerende autobussen. Men vraagt om herindeling van de straat en verbetering van de situatie rond het plantsoentje nabij de Westerkerk.
|  |
1-10-1931 | De volgende heren zijn vanaf vandaag politieagent in Schiedam: D. Vermeulen, G. Rosman, J.J. Jonk, A. Groenewegen en M.J.A. Hartog uit Schiedam, P.v.d. Valk uit Middelharnis, J. Keijzer uit Oostzaan en A.P. de Vries uit Doetinchem. De gedetacheerde rijksveldwachters die hier waren in verband met de huurstaking, zijn vertrokken. Het detachement marechaussees blijft nog. Eén agent is als verkeersagent geposteerd op de vluchtheuvel op de kruising Lange Nieuwstraat en Oranjestraat.
|  |
16-3-1941 | Er worden in de nacht door onbekenden verkeersborden vernield op de hoek van de Vlaardingerdijk met de Burgemeester Knappertlaan
|  |
7-2-1946 | Gemeentewerken verbetert het wegdek in de Burgemeester Knappertlaan. Met de aanpassingen van de verkeersregeling voorkomt men dat automobilisten en fietsers elkaar 'dwars' zitten.
|  |
4-11-1946 | Vanaf vandaag tot 8 november 1946 worden in het kader van de week van Veilig Verkeer, elke middag verkeersproeven afgenomen op het proefterrein Warande bij de Burgemeester Knappertlaan. De proef is voor kinderen en volwassen. Tevens kan met het achterspatbord van de fiets wit laten schilderen.
|  |
30-1-1947 | Burgemeester Peek houdt zijn nieuwjaarsrede in de gemeenteraad. Enkele punten:
Er is een tekort van ong. 3000 woningen. Er wordt begonnen met de bouw van 47 woningen. Voor 1947 zijn er 105 toegewezen.
De politie bestaat thans uit 130 man. In 1946 waren er 201 aanrijdingen, waarbij 8 doden vielen. Het aantal straatlantaarns steeg van 280 tot 763, verkeerslichten, van 26 tot 53.
De financiële positie is niet rooskleurig.
Het is een tamelijk uitgebreid stuk, waarin nog al wat cijfers worden genoemd.
|  |
21-9-1948 | Om half drie vanmiddag kondigt burgemeester Peek, geflankeerd door de gemeentesecretaris en de bode, op het bordes van het stadhuis de grondwetswijziging af. Dit wordt vooraf gegaan door het luiden van het stadhuisklokje, wat enige toevallig passerende voorbijgangers argwanend doet opkijken en samenhokken om te weten te komen wat er aan de hand is.
De burgemeester moet zijn toespraak enige keren onderbreken door het verkeerslawaai.
De politie, in het tegenover het stadhuis gelegen bureau, is niet op de gedachte gekomen om het verkeer te stoppen of om te leiden. Een twintigtal Schiedammers woont de plechtigheid (toevallig?) bij.
|  |
13-1-1950 | Tijden van lagere conjunctuur werpen schaduwen vooruit, dit is de teneur van de nieuwjaarsrede van burgemeester Peek. Met de scheepswerven en jeneverindustrie gaat het niet goed. De woningbouw blijft onder de maat. Het aantal verkeersongelukken neemt toe (in 1949, 793, waarvan acht met dodelijke afloop).
Ook werden zeven militairen uit Schiedam herdacht die in Indonesië het leven lieten.
De criminaliteit daalde: in 1949 nog 642 misdrijven (in 1947: 1158, in 1948: 899)
|  |
16-1-1956 | Bij een in de Gerrit Verboonstraat aan de Kop van de Plantage gehouden verkeerstelling blijkt dat in de spitsuren van 8 tot 9 uur 's-morgens en van 12 tot 1 uur 's-middags 1000 fietsers per uur in één richting dit kruispunt passeren.
Op 13 december 1954 werden hier van 10 tot 12 uur en van 4 tot 6 uur in totaal 13.053 voertuigen van alle soorten geregistreerd.
Op 2 december 1955 werd voor dezelfde tijden het cijfer 14.741 voertuigen verkregen. In één jaar dus een toename van 13%.
|  |
1960 | In 1960 doen zich in Schiedam 2.015 aanrijdingen voor waarvan 6 met dodelijke afloop.
|  |
1961 | In 1961 doen zich in Schiedam 2.027 verkeersongelukkken voor waarvan twee met dodelijke afloop.
|  |
21-3-1962 | De 'groene golf' voor afwikkeling van het autoverkeer op het kruispunt Lange Nieuwstraat - Gerrit Verboomstraat wordt verbeterd.
|  |
18-4-1962 | Schiedam heeft er een prachtig verkeersplein bij: sinds enkele dagen wordt er door auto's een grif gebruik van gemaakt. Het werk is bijna helemaal gereed al moet er hier en daar nog wat bijgeschaafd worden aan het nieuwe Emmaplein.
|  |
22-10-2011 | Op de Kasteelweg rijden twee automobilisten frontaal tegen elkaar. Eén va de inzittenden, een vrouw, moest heel voorzichting uit het wrak worden bevrijd om met een ziekenauto naar het ziekenhuis te worden vervoerd.
|  |
dec.2015 | De bewoners van de Woudhoek willen een onafhankelijk onderzoek naar de verkeerssituatie in hun wijk en ze hopen daarvoor voldoende geld in te zamelen. De aanleiding is dat het College van B&W toch kiest voor een toegangsweg over het Leerlooierpad naar het Sportpark op het tunneldak van de A4, dwars door de Woudhoek en dat is tegen de wens van de bewoners die een alternatief hadden voorgesteld dat door minstens duizend Woudhoekers wordt ondersteund. Dat plan werd echter terzijde geschoven.
|  |