jul 1845 | De kermis in Kethel gaat niet door, vanwege de aanwezigheid van "robuuste poldergasten" die werkzaam zijn bij de aanleg van de spoorlijn Rotterdam-Den Haag.
|  |
26-04-1846 | De voorgenomen verlenging van de spoorweg Amsterdam-Haarlem tot aan Rotterdam, begint met de bouw van een spoorbrug over de Poldervaart door ter plekke zand te storten. Na vele moeilijkheden in de veengrond en procedures tegen grondeigenaars (het Laantje van van der Gaag tussen Delft en Schiedam) vorderen de spoorbrug en de spoorweg zodat eind 1847 Rotterdam wordt bereikt.
|  |
16-2-1847 | De gemeenteraad besluit een spoorlijn aan te leggen tussen het bestaand station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) aan het Stationsplein en de rivier de Nieuwe Maas. Deze zou ter hoogte van de Dammelaan (Damlaan) aftakken van de ontworpen spoorlijn naar Hoek van Holland naar een ontworpen haven in het Frankenland. Om allerlei redenen ging deze aftakking van de spoorlijn Amsterdam Rotterdam niet door.
|  |
31-5-1847 | Plechtige opening van het laatste deel van de spoorweg Den Haag-Delft-Schiedam-Rotterdam, onder toezien van een grote menigte op het Stationsplein. Bij het Stationsgebouw (ontwerper waarschijnlijk Cornelis Oudshoorn en uitvoerder ir. Conrad) staat het Corps Muziekanten van de Schutterij. Omstreeks half 12 komt de locomotief "Amsterdam" als "eclaireur" (= verkenner) aan en daarna de locomotief "Rotterdam" met zes wagens, vervolgens locomotief "'s-Gravenhage" als eclaireur en locomotief "Haarlem" met zeven wagens.
|  |
13-8-1856 | Groot treinongeluk met drie doden en een aantal gewonden als de stoomtrein uit Amsterdam, niet ver van het station Schiedam, op weg naar Rotterdam, botst op een 'ledig rijtuig der 3e klasse'.
|  |
17-8-1891 | De spoorlijn Rotterdam-Vlaardingen wordt geopend.
|  |
1916 | Aan de Overschieseweg, worden 10 woningen afgebroken omdat de gemeente een tunnel onder de spoorbaan Rotterdam-Hoek van Holland wil bouwen.
|  |
31-7-1928 | Er bestaan plannen om de Wilhelminahaven en de Wiltonhaven aan te sluiten aan het spoorwegnet.
|  |
5-3-1929 | De Kamer van Koophandel voor de Beneden Maas vraagt aan de Nederlandse Spoorwegen om verbetering van de spoorwegovergang aan de Overschieseweg.
|  |
27-3-1929 | De 26-jarige werkman G. Pappers woonachtig in de Kleine Baan te Schiedam raakt op de onbewaakte overweg te Kethel onder de trein en verongelukt dodelijk.
|  |
20-4-1929 | Minister van der Vegt onthult op de onbewaakte spoorwegovergang tussen Schiedam en Kethel het 500e waarschuwingsbord van de BBN (Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland).
|  |
12-12-1929 | Op de onbewaakte overweg in Kethel worden bij wijze van proef knipperlichten aangebracht op de daar geplaatste Andreaskruisen (de z.g. waarschuwingsborden). Er wordt gewaarschuwd tegen vernieling of beschadiging van deze reflectoren.
|  |
12-12-1929 | Bij de voortgezette behandeling van de begroting, werden in de Gemeenteraad speciaal besproken:
- subsidie aan burgerwacht en landstorm
- de bouw van een brandweerkazerne
- de spoorwegovergang
- de radiodistributie
- de tol aan de Overschiescheweg enz.
|  |
14-3-1930 | De Kamer van Koophandel voor de Beneden Maas heeft de directie van de Nederlandse Spoorwegen te Utrecht, verzoekt de spoorwegovergang aan de Overschiesestraatweg te ondertunnelen.
|  |
19-4-1930 | De plannen voor de bouw van een tunnel aan de Overschiescheweg zijn voorlopig opgeschort, in afwachting van de oplossing van het spoorwegvraagstuk ter plaatse.
|  |
30-4-1930 | De Gemeenteraad van Kethel is in spoedvergadering bijeengeweest onder voorzitterschap van Burgemeester J.L. Verveen. Behandeld werd het conflict met HIJSM over het onderhoud van de opritten bij de overwegen op het baanvak Schiedam-Vlaardingen, dat 45 cm. is opgehoogd.
|  |
11-11-1930 | B en W hebben zich nogmaals tot de Minister van Waterstaat en de directie der Ned. Spoorwegen gewend, om de noodtoestand aan de overweg in de Overschiesestraat te verbeteren.
|  |
20-1-1931 | A.G. van Dorp te Kethel deelt via een ingezonden brief aan de krant mee dat de onbewaakte overweg in Kethel sinds de datum der onbewaakt-stelling reeds zeven dodelijke ongelukken heeft veroorzaakt. Schrijver ageert tegen het hoge dividend voor aandeelhouders van het Staatsspoor en de HIJSM welk geld in deze tijd van werkloosheid beter besteed zou kunnen zijn aan het opnieuw bewaken van gevaarlijke overwegen.
|  |
7-6-1931 | Een 25-jarige Rotterdammer verongelukt op de onbewaakte overweg aan de Laanslootseweg. Hij laat een trein laten passeren, maar wordt overreden door een trein uit de andere richting.
|  |
29-4-1940 | De installatie voor automatische lichtseinen op de onbewaakte overweg onder Kethel in de spoorlijn Schiedam-Hoek van Holland wordt, zonder enig officieel vertoon, om 12 uur in dienst gesteld. Vanaf de opheffing van de bewaking in 1924 zijn op deze overweg 10 personen dodelijk verongelukt.
|  |
14-11-1952 | Een leeg elektrisch treinstel vanuit de richting Schiedam naar Rotterdam komt ter hoogte van de Franselaan in botsing met een rangerende goederentrein. De machinist van de elektrische trein wordt met een gebroken been en enkele vleeswonden naar het Gemeente Ziekenhuis vervoerd. De stagnering op deze spoorlijn duurt de gehele dag en een deel van de nacht. De Schiedamse politie heeft de zaak in onderzoek.
|  |
10-9-1954 | Tijdens de gemeenteraadsvergadering deelt wethouder Th.J.L. v.d. Berg mee dat nog dit jaar door de Nederlandse Spoorwegen een begin zal worden gemaakt om de spoorbaan van Delft en van Vlaardingen omhoog te brengen, waarbij tevens de verkeerstunnels gebouwd zullen worden over de Schiedamseweg en bij de 's-Gravelandsekade en dat er bovendien een voetgangers- en rijwieltunnel in het verlengde van de Hogenbanweg komt. Men zal bij dit alles de nodige spoed betrachten zodat verwacht mag worden dat het werk vijf jaar na het begin gereed zal komen. De kosten zullen voor de gemeente resp. f.3.900.000,- en f.600.000,- bedragen. De gemeenteraad besluit hiermee akkoord te gaan.
Door het college van B en W wordt ook besloten contact op te nemen met de gemeente Rotterdam betreffende het verbeteren van de toestand van de Hogebanweg en omgeving.
De Gemeenteraad besluit verder tot vaststelling van de naam Maasboulevard en in beginsel tot de bouw van twee torenflats met in totaal 196 woningen in de omgeving van de Burgemeester van Haarenlaan.
|  |
1955 | Dit jaar wordt eindelijk begonnen met de bouw van een tunnel onder de spoorweg Rotterdam-Hoek van Holland door bij de Overschieseweg waardoor de wachttijden voor de drukste spoorwegovergang van Nederland op termijn tot het verleden zullen behoren. Reeds in 1916 waren daarvoor al 10 woningen afgebroken...
|  |
mei 1959 | De verhoogde spoorweg van en naar richting Delft en verder, wordt in gebruik genomen. De drukste spoorwegovergang van Nederland aan de Overschieseweg, jarenlang een ernstige hindernis in het verkeer van en naar Rotterdam-Overschie, is eindelijk verleden tijd.
|  |
30-9-1959 | De verhoogde spoorlijn naar Vlaardingen wordt met muziek en toespraken in gebruik genomen. Het grote oponthoud vanwege de drukst bereden spoorweg behoort tot het verleden.
Nu is het wachten op een nieuw station naar ontwerp van ir. Van der Gaast van de Nederlands Spoorwegen. De schetsmatige plannen zijn inmiddels enthousiast ontvangen.
|  |
19-11-2011 | Dit weekend worden anderhalve kilometer nieuwe spoorrails aangelegd tussen Schiedam en Delft.
|  |
1-4-2017 | In verband met de ombouw van de spoorlijn Schiedam - Hoek van Holland tot metrolijn, wordt tot september deze route gereden met veertig RET-bussen en honderd extra chauffeurs. Er rijden snelbussen direct naar Schiedam en stopbussen die bij elk station stoppen om passagiers op te nemen, op werkdagen vanaf 05.30 tot0.30 uur. Op zaterdag vanaf 7.00 uur en op zon- en feestdagen van 8.00 uur.
Bij warm strandweer
|  |