apr 1901 | Door de heer Julius Johannes Vürtheim Gzn. wordt aan de Raad gevraagd om een concessie voor de aanleg van een paardentram in Schiedam. B en W adviseren in hun pre-advies de gevraagde concessie te verlenen. De aan te leggen lijnen zijn: A. van het station langs Singel, Emmaplein, Broersvest tot de Koemarkt. B. de voortzetting dezer lijn langs Koemarkt, Lange Nieuwstraat en Hoofdstraat tot Hoofdplein. C. Een zijlijn op lijn A. van Emmaplein langs Broersvest, Lange Kerkstraat, Grote Markt, Hoogstraat, Korte Dam tot Beursplein.
|  |
30-9-1901 | Oprichting van de NV Schiedamse Tramweg Maatschappij door de heer J.J. Vürtheim Gzn. na aanvaarding door hem van de gemeentelijke concessie op 5 mei 1901. Startkapitaal f. 80.000,- in aandelen. De lijn per paardentram wordt: Station-Hoofdplein.
|  |
14-7-1902 | Op de Koemarkt wordt begonnen met de aanleg van de rails voor de paardentram.
|  |
18-9-1902 | De paardentram rijdt de eerste rit van het Station naar het Hoofd(plein). Passagiers zijn de burgemeester en de wethouders, commissarissen van de maatschappij en de pers. Ook is er een gratis rit voor de Schiedamse weeskinderen. Een rit kost niet meer dan 5 cent, hetgeen voor velen toch nog erg duur is..
|  |
dec 1905 | De prijs voor een rit met de Stadspaardentram van de Koemarkt naar het Hoofd, of van de Koemarkt naar het Station bedraagt 5 cent. De rit van het Station naar het Hoofd kost 7,5 cent.
|  |
31-12-1917 | De Schiedamse Paardentram rijdt voor het laatst. Gisteren is aan het personeel daarvan mededeling gedaan en tevens dat op hun dienstverband morgen zal ophouden. De geschiedenis van deze Tramweg Maatschappij is een doorlopende lijdensgeschiedenis geweest, hoewel de beëindiging van de dienst toch voor velen een gemis zal zijn.
|  |